onsdag den 30. marts 2011

Krautrock i Nordvest

Nogen gange tror man ikke sine egne øjne: På min seneste søndagsgåtur slog jeg et slag forbi Gravervænget. Jeg hørte for noget tid siden en udmærket radioudsendelse om Nordvest, hvori det blev fortalt, at Københavns Kommune i 1980'erne anviste lejligheder til byens psykisk syge på netop Gravervænget, fordi der på denne gade udelukkende lå små ét-værelseslejligheder. Dette medførte en masse støj og uro i kvarteret, og det har næppe været det mest behagelige sted at bo, hvis man har haft sin nattesøvn kær... For enden af Gravervænget er det en gangtunnel, og på betonen over tunnellen spottede jeg i søndags en helt særlig graffiti. Med sorte bogstaver (skrevet med rigtig maling - ikke spray - så det ud til) og på en baggrund af en meget falmet rød maling stod der NEU! Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig andet end, at graffitien refererer til det tyske krautrockband af samme navn. NEU! udgav i 1970'erne en række albums med monoton, fans ville sige hypnotisk, instrumental rockmusik. Jeg har siden i søndags gået og grublet over, om det mon har været en lokal, lettere forstyrret, fan der har været på spil helt tilbage fra dengang, at gaden var psychoslum? I hvert fald så graffitien ud til at have en del år på bagen.

Ingen kommentarer: