søndag den 9. januar 2011

Tirsdags top 3 (snigpremiere)

Som efterhånden ret inkarneret storbybo, har jeg tilbragt utallige timer på cafeer, så årets første top 3 er helliget tre favorit cafeer i København.


1) Von Fressen (Vesterbrogade 124, Vesterbro)

På Von Fressens adresse lå i mange år den legendariske vesterbrocafe, Hackenbusch, som jeg har haft mange fornøjelige og våde stunder på. For ca. 1½ år siden skiftede stedet ejer og navn og indretningen blev justeret en smule. Der kom lysekrone i loftet og malet mørkt på væggene. Og første gang jeg var på Von Fressen strømmede gamle Scott Walker-sange ud i rummet, og så blir jeg jo glad. Øludvalget er fornuftigt, og de serverer en glimrende burger med hjemmegjort ketchup. Klientellet er indimellem lidt Vesterbro-smart, men det overlever man nok.
Seneste gang jeg var på Von Fressen fik jeg: Førnævnte burgere, et par øl og en irish coffee.


2) Cafe Intime (Allégade 25, Frederiksberg)

Det er ikke hver dag, jeg kommer på Cafe Intime, og det er der flere gode grunde til. For det første ligger Intime lidt hengemt, tilbagetrukket fra vejen, ude ved Frederiksberg Rådhus, et sted man ikke lige sådan kommer forbi. Og når jeg i første omgang overhovedet opdagede stedet skyldtes det, at den har sådan et fint neonskilt, som jeg lagde mærke til en aften jeg var med 18'eren. Dengang undrede jeg mig over, hvad en cafe med dette navn, man ellers snarere ville forvente kunne ligge på Istedgade, mon dækkede over. Jeg satte derfor nogle venner i stævne på Intime inden vi skulle til en Nick Cave-koncert i det nærtliggende Falconer Center.

Det viste sig, at Intime var den vildeste tidslomme med små lampetter og et interiør, som kunne minde om en dagligstue som min mors rige onkel og tante kunne have beboet en gang i 1950'erne. På herretoilettet var der dog billeder af letpåklædte mænd i mildt sagt flirtende positurer.

Da jeg på alle måder synes, at det var et usædvanligt fint sted, og da jeg betragter mig selv som anti-homofob har jeg været der flere gange siden. For et par år siden blev det dog lidt rigeligt, da en ældre mænd i kedeldragt (!) meget åbenlyst flirtede med mig, da jeg skulle have et par drinks i baren. I fredags var jeg dog igen forbi Intime med min gode veninde C. Vi ankom ved 19.30-tiden, hvor der var ganske roligt og heldigvis ingen kedeldragtsmand, som hang ud i baren. Da vi gik en god times tid senere, var der fyldt godt op af et blandet klientel som strakte sig fra unge studerende, til en ulatseligt klædt bøsse, som tilmed var iført stråhat.
Seneste gang jeg var på Cafe Intime fik jeg: Et glas portvin og en Guldtuborg.


3) Cafe Høegs (Enghavevej 20, Vesterbro)

Høegs er egentlig ikke noget særligt; maden er ret ordinær men efter københavnerstandarder ikke specielt dyr og man skal ikke vente længe på den. På væggene hænger dårlige billeder, som tilmed er til salg. MEN Høegs ligger to minutters gang fra min arbejdsplads. Og det er sådan set det allervigtigste kriterie for en cafe: den skal være lige ved hånden, når man har brug for føde eller fadøl. Jeg kan også godt lide det faktum, at klientellet ikke er særligt hipt -som fx. på Von Fressen, man kan komme i sine Lee jeans og sin let forvaskede polotrøje og ikke føle sig underdressed.
Seneste gang jeg var på Høegs fik jeg: En god portion suppe og en cola.

Ingen kommentarer: