torsdag den 29. december 2011

Torsdags Top 5 - Hyldest til en stor fortæller

Juledagene har været tilbragt i særdeles godt selskab. Min storebror var så elskværdig at give mig Niels Skousens erindringer Herfra hvor jeg står i julegave. Jeg er nået mere end halvvejs, og der er foreløbig tale om en 6-stjerne læseoplevelse. Skousen skriver i en nøgtern stil med detaljerige, men aldrig kedelige, beskrivelser af en ikke uproblematisk barndom, som søn af en tysk danselærer (det var ikke så fedt at have en tysk mor i årene efter 2. verdenskrig) og en far, der skred med en anden kvinde. Hvis man tror, at man skal læse en omgang hippieerindringer, kan man delvist tro om, for der går langt over 100 sider, før den første chillum bliver tændt, men derefter bliver der også røget igennem.
Bogen kan måle sig med niveauet af Skousens allerbedste sange, som i min bog er:

1) Lyt til coach
2) Det sker
3) Dobbeltsyn
4) Herfra hvor vi står
5) Go'aften Danmark

Ingen kommentarer: