søndag den 28. december 2008

Det lyttede vi til i NV i 2008

Har som den semimusiknørd jeg er altid læst lister over årets plader/cd/dowloads (whatever) med stor interesse. I gamle dage kendte jeg de fleste titler på fx NME og Melody Makers lister, men det er næppe tilfældet i år. Man er jo i de seneste år blevet både doven og svær at imponere. Jeg har dog via myspace og youtube forsøgt at tjekke de mest hypede navne ud og her dermed fået øjnene op få gode nyere udgivelser og (gen)opdaget sublime gamle.
Så nedenstående liste er ikke min ”årets cd-liste”, men bare hvad jeg mest har lyttet til i 2008:

Prefab Sprout: Steve McQueen
Pladen blev udgivet i 1985 og opdaget af denne signatur 23 år senere. Særligt de første 5 sange (hvad der vel mon svare til vinyludgavens side 1) er en række dejlige popsange med et diskret jazztouch. En gruppe som Gangway har tydeligvis lyttet meget til Prefab Sprout. Steve McQueen anbefales til alle sande popvrag.

Spleen United: Neanderthal
Neanderthal lyder bare tæskelækker fra første til sidste gennemmanipulerede beat.

Peter Sommer: Til Rotterne Til Kragerne Til Hundene
Peter Sommer er bitter og synger dybere end han plejer. Det klæder ham.

Michael Møller: Every streetcar’s got a name
Gode, enkle sange. Fede tekster. Glimrende at vaske op til. Og så kunne T også godt lide den.

Sune Rose Wagner: Wagner
Som altid har Sune Wagner et stensikkert greb om sine æstetiske virkemidler, og så synes jeg egentlig, at hans meget primitive rim på dansk passer godt til hans musikalske retrounivers; verden var ligesom lidt mindre indviklet førhen.

1 kommentar:

Trine sagde ...

Jeg ved ikke, om et band - på den måde - kan glimre ved sit fravær på en anden bloggers liste,hmm helt sikket ikke!

Men... du mangler Coldplay.

Deres Viva la vida er det mest helstøbte album fra 2008. Det næsten samme nummer både åbner og lukker CD'en.
Albummet er livsbekræftende. Nogen steder sprudler det bare derudad, andre steder er det ren energi på en egen dystopisk facon - som f.eks. i det skjulte ekstra-nummer "The escapist":

And in the end
We lie awake
And we dream
We'll make an escape

Nå, men det var en slet skjult opfordring. Om ikke til at få albummet på din liste - så til at lytte.