torsdag den 20. november 2008

Ikke kun i Nordvest

Flere læsere har givet komplimenter til denne blogs titel. Så det må absolut være på sin plads nu at indrømme, at jeg aldrig havde fundet på at kalde min blog Virkeligheden findes kun i Nordvest, hvis ikke jeg haft kendskab til Olesen-Olesens aldeles fine sang ”Ikke kun i Nordvest”. Jeg er for øvrigt ret sikker på, at jeg var til stede ved uropførelsen af sangen. Hvis jeg ikke tager meget fejl, spillede Olesen-Olesen den første gang til en koncert i Pumpehuset i efteråret 1998. Og Peter H. Olesen dedikerede sangen til sangeren Per Kristensen og forfatteren Jan Sonnergaard. Og netop Sonnergaard brillerede jo ved i sin første novellesamling, Radiator, at skrive noveller om triste indebrændte mænd, der boede herude i 2400 NV. Så hermed, efter venlig tilladelse fra tekstforfatteren selv:

Ikke kun i Nordvest
[Tekst: Peter H. Olesen/Musik:Henrik Olesen]

Målløs, mundlam, nærmest stum
Råvild, rastløs, tæt på dum
Står i naturen og må holde min kæft
Virkeligheden findes ikke kun i Nordvest

Står i idyl og mangler ord
Farvel symboler, farvel metaforer
Står i et landskab, dansk guldalderlyrik
Ser alting ligne sig selv på en prik

Let i sindet, mæt af sol
Højsommerdag i havestol
Sidder på plænen, kigger op i det blå
Lykkelig over alt det jeg ikke kan forstå

Fattet, fåmælt og lykkelig
Tanketom og træt, tæt på fri
Står i et landskab, sjællandsk zen
Ser alting begynde forfra igen og igen

Ser alting begynde forfra igen og igen

Fra albummet Der er brev fra onkel Bob i Amerika (Midget Records 2000)©MELODIKA I/S - PETER H. OLESEN & HENRIK OLESEN

1 kommentar:

pter sagde ...

Jeg hørte den jo afsunget i min stue for en uge siden. Dog minus Henrik. Den var (endnu en gang) rigtig, rigtig fin. Peter H var vist ikke helt tilfreds, men what the heck, sålænge publikum nød den!