onsdag den 11. maj 2011

Mærkværdige passioner

Her i lørdags fik jeg noget, jeg vil have lov at kalde en lille åbenbaring. Jeg var på en researchtur med et par kære venner for at tjekke en række torve og pladser i Nordvest og omegn, og efter at have set os lidt omkring på Hulgårds Plads endte vi i den næsten nyopførte (og i øvrigt flotte) Nordvest Parken. I parken er opført en lille meget stjel bjergtop. Toppen har i mine øjne en stor lighed med en gravhøj, og så var det at jeg kom til at tænke på min far, der i et par år i min barndom brugte mange lørdage på at køre rundt og fotografere gravhøje og stendysser i Nordsjælland - og også andre steder i landet, hvis det lod sig gøre. Min far var bestemt interesseret i Danmarks oldtidshistorie. Alligevel er det mig på sin vis lidt uforståeligt, at han brugte meget tid på at fotografere disse - ikke ligefrem actionfyldte - motiver.  Det der slog ned i mig - åbenbaringen - var at jeg jo har arvet denne passion. Ikke for gravhøje, men for små ting, som de fleste andre ikke lægger mærke til eller i hvert fald finder ligegyldige. For som et par af mine bedste venner fremhævede i deres tale til mit og Ts bryllup, så har jeg nogle ret specielle interesser. Fx har jeg sammen med en god ven lavet et projekt om københavnske møntvaskerier, se http://www.afsnitp.dk/galleri/montvask/ og i øjeblikket stopper mit blik ved stort set alt det grafitti og alle de tags, jeg støder på i bybilledet - og det er ikke så få. Og kimen til denne interesse for detaljer blev utvivlsomt lagt i en Citroën en gang i 1980'erne, når jeg ledsagede min far på hans foto-ture og som belønning fik et stykke wienerbrød. Måske var det også der, at min glæde ved wienerbrød blev grundlagt, men det er jo en helt anden historie.

Ingen kommentarer: