lørdag den 17. april 2010

New York Noter 3

Når man rejser med en kvindelig ledsager, er shopping en uomgængelig del af ferieaktiviteterne. Og det er vel at mærke en aktivitet, der skal sættes tid af til. De fleste dage kombinerede vi butiksbesøg med den øvrige sightseeing, men jeg kunne fornemme på T at det ikke helt var nok. På vores lokale diner faldt vi i snak med nogle tyske piger, der havde haft en heldagstur til et mega shoppingcenter i New Jersey. Jeg syntes, at en sådan tur virkede noget uattraktiv og foreslog derfor, at T fik en decideret shoppingdag på Manhatten. Nu er det på ikke fordi jeg ikke kan lide at bruge lidt tid på at købe tøj, bøger eller musik, men efter et par timer er behovet ligesom stillet... På den anden side skal man altså være noget af en puritaner, hvis man ikke kan se shoppingpotentialer i New York. Mens der fx. ikke var den store forskel på forretningerne i Lissabon, hvor vi var i sidste sommer, og København, har New York virkelig noget andet at byde på. Priserne på mærekvarer er markant lavere end i Europa, og størrelsen på de største forretninger er overvældende. Macy's er fx et 8-etagers stort center, hvor der KUN var tøj (+ en lille smule parfume). Her tilbragte vi fem stive timer. Jeg havde regnet med, at der også fx. var en boghandel i centret, men nix, kun tøj! Og en bar viste sig heller ikke at være til at opdrive. Så jeg endte med at finde et helle midt på en megapude tæt omgivet damelingeri til alle sider, hvor jeg sad og fik læst stort set hele Turen går til New York.

* * *
Normalt er jeg mæt efter en 4-5 dage i en storby, men 9 dage var slet ikke nok til New York. Næste gange vil jeg dybere ind i det kulsorte Harlem, , få renste mit jakkesæt i Chinatown, og hvem ved om jeg støder ind i en kaffedrikkende Paul Auster på en diner i Brooklyn. Men ikke flere ord om New York, for min virkelighed er 100% i Nordvest.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Måske Paul Auster ikke skal ligge søvnløs, det ved jeg ikke - men du har et talent for at skrive rejselitteratur, og jeg ville gerne læse mere om jeres new yorker rejser.

pter sagde ...

tak for dine fine noter også herfra! Håber indenfor en overskuelig fremtid, selv at besøge New York City (har jo en bror der er bosat ikke langt derfra i Washington - og han fortjener vel snart et besøg?)

Peter 100% eksil i Randers City