onsdag den 12. maj 2010

Kulsort vinyl

For nylig fik jeg endelig taget mig sammen til igen at anskaffe mig en pladespiller. Ikke fordi jeg ville være hip og købe en masse ny musik på vinyl. Men når jeg havde nu alligevel havde adskillige hundrede lp'er, ep'er og maxisingler (herligt firserord, der næppe findes i nogen ordbøger mere) stående på reolerne, var det bare for tåbeligt at man så ikke kunne høre dem. 95% af min pladesamling blev indkøbt i perioden 1987-1995. Og i lange perioder fra 1995 og frem til nu har jeg af forskellige årsager ikke haft mulighed for at høre mine plader. Selvfølgelig har jeg på mine lange nostalgisurfture på youtube tjekket en masse af min gamle favoritter, som ikke har fået plads i cd-samlingen, ud. Rigtig mange af pladerne har jeg imidlertid ikke hørt i deres fulde længde i de seneste 15-20 år. Og det er altså en sælsom oplevelse at lytte til dem igen. Man lytter jo til dem med andre ører, og minder og stemninger fra fortiden vælter frem. Jeg tænker, at jeg en gang imellem (og mon ikke det første kommer ret snart) vil skrive indlæg om nogle af pladerne, og måske i særdeleshed om nogle af de plader (og dermed kunstnere) jeg måske ikke lige har dyrket på det seneste. De vil få titlerne Vinyl 1, Vinyl 2, 3 osv. Så nu er I advaret!

1 kommentar:

Laila Munkholm Olsen sagde ...

Hej. Jeg fik den samme tanke den anden dag, dog skulle jeg ikke købe en pladespiller. Jeg fandt den i mine gemmer. Og jo det er sjovt og minderigt at høre den musik igen - man hører den anderledes.
Venlig hilsen
Laila