tirsdag den 10. november 2009

Likørstien

Det er så gråt og vådt i Nordvest, at det nærmest er en kliché. Jeg går en omvej hjem fra Irma. Der skulle nemlig ved en vej, der fører op til Bispebjerg Kirkegård, ligge et sted - måske blot et skur eller en lille bitte park? - med det poetiske navn: Likørstien, hvor lokale alkoholikere i fred og ro kan få lov at larme lidt. Men Likørstien er ikke sådan lige at lokalisere i dag. Jeg driver i stedet hjem ad Birkedommervej, hvor lyset inde i autoværkstederne virker helt surreelt i forhold til alt det grå gråvejr. Jeg kaster et hurtigt blik ind på Café Tomsgaard. Dér sidder mænd i arbejdstøj oppe i baren og får sig en fyraftensbajer eller fem. Jeg får ordene "grå som det grå Nordvestkvarter" i hovedet. Er sikker på at det er fra et Søren Ulrik Thomsen-digt. Hjemme opdager jeg, at jeg huskede linjen helt forkert...

4 kommentarer:

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Får mig til at tænke på "Søkroen" i Nørre Tranders...

Jens Keis Kristensen sagde ...

Den kan jeg desværre ikke huske...

Jens Keis Kristensen sagde ...

Den kan jeg desværre ikke huske...

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Gadekæret, hvor alle de udstødte eksistenser sad og drak pils fra februar til november.