onsdag den 6. maj 2009

Underligt

Jeg sad, som jeg har for vane, og brugte youtube som jukebox. Fik lyst til at høre The Go-Betweens (en australsk popgruppe, der i firserne lavede en række smukke plader med sindssygt iørefaldenede semiakustisk popmusik), som jeg ikke har hørt meget længe. Lavede en facebook-update, hvor jeg sendte Grant McLennan, den ene af gruppens to hovedkræfter en kærlig tanke, idet han døde af et hjerteslag for tre år siden. Opdagede bagefter at det var præcis tre år siden, at han døde i dag...

1 kommentar:

pter sagde ...

Der er nemlig noget "underligt" ved Grant McLennans alt, alt for tidlige død...
Netop den dag, stod jeg i en pladebiks i Berlin og kiggede på “That Striped Sunlight Sound” live dvd/cd. Jeg endte med at købe et par af The Go-Betweens genudgivelserne istedet for. Samme aften hørte jeg cd´erne på hotelværelset med Rikke - det var første gang hun hørte The Go-Betweens og hun var (naturligvis, hvad kan man ellers være?) begejstret.
Mandag vendte vi hjem til DK - og om aftenen kunne jeg se, at Grant McLennan var død samme eftermiddag, som jeg havde indkøbt og senere nydt tonerne….så trist, så trist.

“In these demon days
We’re pulling our pay
The lights on the hill
Are freezing us still
The fingers of fate
Stretch out and take
Us to a night
But something’s not right
Something’s gone wrong

The half whispered hopes
The dreams that we smoked
Puffed up and ran
As only dreams can
Dreamt by the young
Sparks to be sung
In places so bright
But something’s not right
Something’s gone wrong”

Demon Days (færdiggjort af Robert Forster på den fremragende soloplade The Evangelist)

Kan iøvrigt mere end varmt anbefale den live dvd/cd jeg omtaler ovenfor - dvd´en indeholder en fin, fin feature, hvor Robert Forster og Grant McLennan sidder hjemme hos netop McLennan og spiller de gamle Go-Betweens numre akustisk og fortæller “røverhistorier”