tirsdag den 17. september 2013

HEJ!

Anna i et sjældent tavst øjeblik.     
 
Annas ordforråd består indtil videre af en række lyde forældrene mener at kunne dechifrere som "mor", "far",og  mam, som kan betyde både "jeg er sulten" og oftest "jeg er tørstig". Men først og fremmest kan Anna sige Hej. Og her har vi altså at gøre med et ord, som kan betyde en del forskellige ting. Om morgnen eller når man vågner af en lur, betyder det i første omgang, hej, jeg vågen, og når det råbes højt er meningen helt klar: Jeg vil op NU. På gaden bliver mange forbipasserende råbt an med et Hej, og jeg tror altså, at der lidt blær involveret, som Anna lige skal vise, at en lille pige sagtens kan tale. At man så ikke kan andre ord er en uvæsentlig detalje. Da vi for nylig var ude på en længere togtur blev der sagt hej en 20-30 gange til et par kvinder, der tydeligvis godt kunne bruge arbejdsro, men vel nærmest syntes, det var lidt uhøfligt ikke at svare det kære barn. Efter at Anna havde været optaget af andre ting i nogle minutter og kvinderne forsøgte at snakke lidt sammen, råbte hun HEJ!!! med en absolut gennemtrængende stemme, og nu var betydningen klart: Har I da fuldstændig glemt min eksistens. 
Vi ser frem til hvad det næste ord bliver. Man kunne håbe på Ja og frygte Nej.
 

Ingen kommentarer: