fredag den 15. februar 2013

Skål

Her sidder jeg så en fredag aften med god musik i ørerne (Elbows Build a Rocket Boys!, hvis det kan interessere nogen) og Bombay Pale Ale i glasset og er nu endelig kommet i gang med at skrive et blogindlæg om øl. Måske bliver stilen lidt mere slingrende end den plejer, jeg skriver ellers aldrig under indflydelse af alkohol, men det ville jo nærmest være blasfemi ikke at drikke øl, mens man skrev om emnet.
I mange år var øl noget jeg drak for at blive fuld, beruset, eller noget jeg drak, fordi det passede til anledningen: et par (eller flere) koncert-øl, et par øl i Parken med FCK-drengene. Jeg drak Carlsberg, Tuborg, discountøl fra Netto og Fakta og i ny og næ en weissbier, hvis det virkelig skulle være avanceret. Og guldøl hvis jeg skulle være hurtigt stiv eller føle mig rockandroll-agtig.
Men for vel et par år siden fik jeg foræret bogen "50 øl du skal smage før du dør" og blev da først for alvor opmærksom på ølverdens mange genrer. Og ja, det er en kliché, men i dette tilfælde en god kliché: en ny verden åbnede sig for mig. Jeg begyndte at købe øllene fra bogen og blev sjældent skuffet. Det er altså sjovere at drikke en porter, der giver varmen, som var det hård spiritus, end en grøn Tuborg. Det gode ved ølinteressen er også, at den bogstaveligt talt kan nydes i små mængder, hvílket er meget smart, når man er blevet far og ikke har mulighed for at føjde rundt  byen i tide og ikke mindst utide. Øl er med andre ord blevet et nydelsesmiddel i ligeså høj grad som et rusmiddel. Ak, ja... MEN (og nu hælder jeg det sidste pale ale i glasset) jeg kan godt savne, at nogle af  udgiverne af de udmærkede ølblogs, jeg forholdsvis trofast læser, skriver lidt om det faktum, at man jo bliver påvirket af ½ liter stærk øl. Det kunne være befriende, hvis beskrivelsen af smag, mundfølelse, skum m.m. bare en gang ímellem blev suppleret med et par ord om rusen i øllen, jeg sidder fx her og føler mig på én gang afslappet og opstemt efter 40 cl god øl på 6,5 % alkohol, og jeg vil hævde at 1½ Hof ikke havde haft samme effekt!
Til sidst må det være på sin plads med et par links til et par af de blogs jeg læser fast. Først og fremmest skal min gode cyberspaceven, Martin Petersens blog Stovt fremhæves. Stovt beskæftiger sig i særdeleshed med stout/porter og bliver i øjeblikket nærmest dagligt opdateret. Bloggens emnekreds er lidt smal, hvilket dog mere end opvejes af det faktum at den er aldeles velskrevet. Fremhæves må også Kajs ølblog. Den gode Kaj skriver om al slags øl og har fx en række ret morsomme indlæg om spritterøl!
Og nu er der ikke mere øl i glasset.

Ingen kommentarer: