onsdag den 7. oktober 2009

Røg

Her til morgen fik jeg lyst til at gå på musem. Det skyldtes et indslag på P1, som handlede om en udstilling på Danmarks Medie Museum (som desværre ligger i Odense (altså ikke for odenseanerne, men for mig)) om tobaksreklamer gennem de seneste 100 år. Indslaget gengav herlige reklamer, som fx en med Poul Richardt, der sagde noget i retning af: "Det var en dejlig flyvetur, men nu længes jeg altså efter at ryge en cigaret fra mit yndlingscigaretmærke" (kan desværre ikke huske mærkets navn). Ligesom der blev spillet en sang fremført af Nina & Frederik med det forrygende omkvæd "Smoke, smoke, smoke that cigarette".
Men i de seneste mange år har tobaksreklamer jo været forbudt og de ofte smukt designede pakker - tænk fx. på Benson & Hedges elegante guldindpakning - skal plastres til med advarsler om død og lungecancer. Men samtidig reklamerer FCK for Carlsberg, og samme produkt er "Part of the game", når der vises fodbold på de kommercielle kanaler. Det er dobbeltmoral af værste skuffe. Enten må der indføres forbud mod reklamer for alt sundhedsskadeligt fra McDonald til Marlboro, eller også må man lade forbrugerne tænke selv.
Heldigvis fremgik det i det mindste ikke, at udstillingen i Odense var blevet udsat for censur, men det kommer jo nok en dag...

1 kommentar:

Trine sagde ...

Jeg er stor tilhænger af, at man lader folk tænke selv. Alle ved at det er usundt at ryge, og drikke for den sags skyld. Det er jo ikke fordi vi er en flok uoplyste novicer.

I øvrigt resulterer den slags forbud tit i en uforklarlig trang til at bryde dem. Så måske har de i virkeligheden den modsatte effekt.